Steunbetuigingen
Nederlands Genootschap voor Joodse Studiën (NGJS)
Deze bezuinigingen zullen zeer negatieve gevolgen hebben voor ons interdisciplinaire vakgebied, dat zich uitstrekt over onder andere taal- en letterkunde, geschiedenis, religiestudies, filosofie en Midden-Oostenstudies. Wij spreken ons ferm uit tegen de verregaande afbraak van onderwijs en wetenschap in het algemeen en de geesteswetenschappen in het bijzonder, en tegen het rendementsdenken van bestuurders dat steeds meer schade dreigt aan te richten.
De samenleving heeft kritische denkers heel hard nodig, die complexe vraagstukken in al hun veelvormigheid vanuit een specifieke taal-, cultuur- of historische expertise kunnen benaderen. Toegang tot gedegen en actuele kennis van Joodse geschiedenis, cultuur en praktijk is in onze huidige gepolariseerde samenleving onontbeerlijk. Nu dreigt het onmogelijk te worden volgende generaties op te leiden in de vakgebieden van de ‘kleine letteren’, staan de carrièreperspectieven van jonge wetenschappers die wezenlijk onderzoek doen op losse schroeven, en staat de toekomst van ons vakgebied op het spel. Wij roepen daarom de overheid op om de voorgenomen bezuinigingen in te trekken.
Read the statement in English on the site of NGJS.
Netwerk Kennissteden Nederland (NKN)
Brandbrief KWF, AVL, NKI, NFU, IKNL, NFK
Onderwijs en Onderzoek.1 De gevolgen nopen ons tot het schrijven van deze brief aan u.
Wij roepen u gezamenlijk op om deze desastreuze bezuinigingsmaatregelen terug te
draaien.
toekomst de beste vooruitzichten kunnen bieden.
Gezamenlijke steunbetuiging van 40 bedrijven
over de aangekondigde bezuinigingen van ruim 1 miljard euro op onderwijs,
onderzoek en innovatie en de gevolgen voor de toekomst van onze economie en
samenleving.
concurrerende economie, zoals tal van wetenschappelijke studies hebben
aangetoond.
Wij roepen dit kabinet daarom op om in te zetten op een productieve, concurrerende
en wendbare economie van de toekomst en te investeren in de kracht van kennis en
innovatie. Dit is niet alleen een investering in onze jeugd, maar ook in de toekomst van
onze samenleving en economie.
Stichting Lezen
Koninklijke Bibliotheek
Koningklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG)
Stichting CPNB
In een goed functionerende samenleving vormen hoogwaardig onderwijs en onderzoek een cruciale bouwsteen voor een vrije, veilige en duurzame toekomst. Goed onderzoek en onderwijs dragen bij aan de ontwikkeling en behoud van Nederland als bloeiende (kennis)economie.
Onderzoek draagt bij aan maatschappelijke problemen zo effectief mogelijk het hoofd te bieden. Wetenschappelijk onderzoek is onmisbaar bij het stimuleren van duurzame en innovatieve ontwikkelingen. Zoals zelfs ons huidige kabinet meermaals in het regeerprogramma onderstreepte: innovaties brengen ons vooruit en spelen een belangrijke rol in een democratische en innovatieve samenleving. Belangrijke innovaties komen in grote mate voort uit hoogwaardig onderzoek.
Naast onderzoek is ook kwalitatief hoogwaardig onderwijs essentieel. Alleen goed opgeleide experts kunnen ook goed werk afleveren. We verlangen hoogwaardige dokters, advocaten, docenten, ingenieurs, architecten, psychologen, verpleegkundigen, diplomaten, chirurgen, rechercheurs, consultants, product engineers, taalkundigen, historici, fysiotherapeuten, maatschappelijk werkers, enzovoorts.
Wij maken ons zorgen over de lange termijneffecten die zullen volgen als de huidige plannen worden doorgezet. Wij missen bij het huidige kabinet een lange termijnvisie voor de toekomst van Nederland. De bezuinigingen lijken ‘penny-wise, pound-foolish’ of in het Nederlands: goedkoop = duurkoop. Wat nu besparing lijkt, zal straks het drievoudige kosten om te herstellen.
Om bovenstaande redenen steunen wij, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), de landelijke demonstratie tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs op 25 November in Den Haag. Tevens roepen wij het kabinet op de aangekondigde bezuinigingen op (hoger) onderwijs en wetenschap terug te draaien en daarentegen juist te investeren in onderzoek en onderwijs.